חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מסכים ועייפות העיניים

אנשים רבים מתלוננים על תחושת עומס, אי נוחות ועייפות בעיניים לאחר צפיה ממושכת במסכים.
הסיבה לתחושות אלה אינה נובעות מהאור הכחול אלא מהצפיה הממושכת עצמה.
תלונות שכיחות במקרים אלה הן: יובש ואי נוחות בעיניים, טשטוש ראיה, דמעת, כאבי ראש ועוד.

מהי הסיבה לכך?

במקרים רבים כשאנו קוראים ממסך ( או מספר) אנו ״שוכחים״ למצמץ. תפקיד המצמוץ הוא לפזר את דוק הדמעות באופן אחיד על פני כל העין, ולהגן עליה מפני יובש.
קצב המצמוץ התקין הוא כ 15 פעמים בדקה. כשקצב המצמוץ פוחת מתאדה דוק הדמעות והעין סובלת מיובש.
דרכים למניעת עומס ועייפות העיניים בעת עבודה על מסכים או קריאה:

  •  מצמוץ מכוון – נסו להתאמן במצמוץ מכוון ומודע, למשל: בסוף קריאת כל פיסקה, עמוד וכו׳.
     השתמשו בתחליפי דמעות בעת הצורך.
  •  עשו הפסקות בקריאה – כל 20 דקות עיצמו את העיניים למשך 20 שניות ופעלו כמפורט מטה.
  •  העדיפו הרכבת משקפיים ולא עדשות מגע בעת עבודה ממושכת לקרוב, במחשב או בקריאת  ספר. עדשות המגע עשויות להגביר את תחושת היובש ואי הנוחות.

סיבות נוספת לעומס על העיניים בעת עבודה ממושכת לקרוב (מסכים או ספרים) הן שני סוגי פעולות שעושה העין בעת עבודה לקרוב:

  • אקומודציה – מטרתה לשמור על ראיה חדה מקרוב לאורך זמן, ולשם כך מופעל השריר הציליארי, שריר טבעתי פנימי בתוך העין עצמה.
  • קונברגנציה – מטרתה להחזיק את שתי העיניים ממוקדות יחד על חומר הקריאה, ולשם כך מופעלים השרירים שמחוץ לעין, המניעים אותה בעת הקריאה לכיוון האף.

בעת עבודה ממושכת לקרוב עשויה עייפות השרירים הנ״ל לגרום גם היא לתחושות של עייפות ועומס על העיניים.

מה ניתן לעשות כדי להקל על עייפות השרירים?

כדי להימנע מאימוץ העיניים וממאמץ שרירי ממושך במבט לקרוב מומלץ לפעול לפי ״כלל 20-20״:
לאחר כל 20 דקות של צפיה במסך, יש להסיט את העיניים מהמסך ולהביט במשך 20 שניות על מטרה המרוחקת מאיתנו לפחות 6 מטר (למשל על הנוף שנשקף דרך החלון).
במידה ואין ביכולתנו להביט למרחק ניתן לעצום את העיניים או להביט על משטח חלק בגוון אחיד (למשל קיר לבן חלק) למשך אותן 20 שניות. הפסקה קצרה זו מאפשרת לשריר הצילארי להתרפות ולא להישאר מכווץ לאורך זמן.
אם אינכם רוצים ״למדוד״ 20 דקות: ניתן לעשות הפוגה כזו לאחר שסיימנו שיעור במחשב, לאחר שהתקדמנו שלב במשחק הוידאו וכו׳.
בנוסף לכך מומלץ למקם את המסך בו אנו צופים במרחק 45-60 ס״מ מהעיניים ולא קרוב לפנים.

לפרטים נוספים אודות קוצר ראיה ומסכים ולקביעת תורים, שלחו פניה ואחזור אליכם בהקדם

באותו עניין...

צפיה במחשב וטשטוש ראיה

אור כחול ממסכים

קוצר ראיה ומסכים

לעצור את קוצר הראיה

איך מזמינים תור

לנוחיותכם, ניתן לקבוע תור באחת הדרכים הבאות

באמצעות האינטרנט

באתר "דוקתורים" -
לחצו כאן להזמנת תור

באמצעות מוקד זימון תורים

במוקד קיים מענה 24 שעות ביממה - 7 ימים בשבוע, בטלפון:
053-212-1384

באמצעות טלפון המרפאה

בימי א' ו- ג’ בשעות 15:30-19:00 וביום ד׳ בשעות 08:30-12:00, בטלפון:
03-5612659

הודעות דחופות

הודעות דחופות ניתן להשאיר במוקד לזימון התורים, בטלפון:
053-212-1384